"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, 4 June 2013

7 Sebab Mengapa Badan Kita Perlu Supplemen?

Aslm wbr...

Penah satu ketika tu... saya tgh nk amik supplemen saya lepas makan.. ader la berbijik2 jumlahnya... dgn pelbagai saiz dan kaler... astu ader la org tegur... 'byknya mkn ubat....??? sakit ka...??' hehehe... tak... saya tk sakit... yg saya amik tu bkn ubat ok... tp SUPPLEMEN... Alhamdulillah... dari kecik lagi saya dh diajar oleh mama saya utk amik supplemen... masa tu mama saya jadi ahli Amway... hehehe.. igt lagi.. tiap2 mlm kami adik beradik 'beratur' nk mkn supplemen... dan itulah yg saya praktikkan pada anak2 saya skrg ni... tp tk lah smpi beratur2 sbb anak2 saya yg blh amik supplemen buat masa ni 2 org jer..! Yaya will be the next... hehehehe

Pjg pulak membebel kak Ton nih...! Jom tgk, 7 sebab 'pasepa' kita kena amik supplemen... hhihihi...

  • Badan kita perlukan dos vitamin yg lebih tinggi dari apa yg kita boleh perolehi daripada makanan.  Contohnya Vitamin C dan E yg kita dapat daripada makanan yang kita ambil hari2 tu sebenarnya tk cukup untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.  Contoh yg mudah lagi... Vit C dari buah oren/kiwi/blackcurrant etc tu... larat ke kita nk mkn semua buah tu byk2 dlm satu hari utk penuhkan keperluan Vit C harian kita... huhuhu

  • Buah-buahan dan sayuran yang ditanam atas tanah yang tak subur mengandungi bahan dan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayuran dari tanah yang subur.  Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar turut mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.  Manalah kita nk tahu kan buah/sayur yg kita bli kt market tu tanam kt tanah yg subur ke.. tk subur ke.. tahap mana kualiti nya manalah kita tahu kan..

  • Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan.  Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa dimasak.  'apa/bagaimana proses yg dilalui' oleh bahan makanan sblm smpi ke tgn kita tu kita tau ke mcm mana....  klu masak sendiri pulak, betul ke cara kita memasak tu utk kekalkan zat makanan dlm tu...

  • Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan.  Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, kolesterol, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh. Sakit kepala sikit telan panadol... selsema sikit rendam Soluble... astu mkn tu... apa yg masuk ikut mulut tu ikut selera jer... sumer belasah... igt smua tu boleh ilang camtu jer ke lepas qada hajat kt toilet... tk yer... semua tu ader gak tinggal dlm bdn... astu efek pd 'benda2 baik' yang kita makan...

  • Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.  Orang suh mkn sayur/buah byk, tp kita mkn nasik sama byk dgn lauk... kurang minum air... pendek kata, ikut suka ati jer...

  • Gaya hidup dan trend masa kini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.  Kt Malaysia ni bersepah2 restoran yg segera la, tk segera la... 24 jam... blk kerja tgh mlm ke, pagi2 sepiee ke... semua pun leh pilih nk mkn mcm2 pilihan ada... sihat tk sihat mknan tu blkg kira...

  • Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan malam memasak seringkas yang mungkin, maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan.  Asal boleh makan... asal boleh masak jer... balance diet ke... tk ke... hantam sajalah labu...

Hah... jd dh tahu kan kenapa kita kena amik supplemen... supplemen ni bknnya ubat... tp mcm 'penutup' mana2 lubang yg lompong dlm bdn kita... prevention is better than cure... ader sesetengah org kata dia sihat jer... x der sakit aper2 pun... buat apa nk amik supplemen... ye ke sihat...? zaman skrg ni penyakit mcm2 x kira umo... tua ke muda ke.. astu klu dpt 'warning' tk per gak... klu tiba2 kebaboom mcm bom jangka... cenna tuh... jgnlah dh terhantuk baru nk terngadah kan...

Kesihatan adalah salah satu nikmat yang perlu kita jaga dan syukuri... klu duit byk tp tk sihat pun tk der makna kan... biarlah kesihatan dan kesenangan tu berjalan seiring... lebih indah begitu...

Wassalam...

No comments:

Post a Comment