"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Saturday, 24 August 2013

Kek Coklat Kukus Yogurt - Wallaweh moistnya...

Heheheh... asyik citer pasal Shaklee jer kan... skali2 kita out of topic... selingan kekdahnya... saya ni tk pandai masak lauk pauk atau jenis2 nasi yg bersolek2 tu.. tp... saya plg suka buat kuih muih, puding, kek simple2... kek bersolek minat tp tk cukup kekuatan nk try buat! heheh...  yang slalu sgt saya buat, kek coklat... mcm2 resipi kek coklat saya dh try.. tp kek coklat ni yg plg saya suka dan plg senang sukatannya... masak pun senang... tk yah pakai mixer bagai... pukul dgn hand whisk jer... astu kukus... moist dan wallawehhh sedapppp...

Kek ni saya buat semalam sempena Jamuan Hari Raya di sekolah anak... ada yg saya buat dlm loyang.. ada yg saya buat dalam papercup...  ni nk share resipi.. tp minta maaf sgt2 sbb saya betul2 tk igt resipi ni amik kt blog saper.. maser jumpa resipi ni dlu, saya salin dlm buku nota... sapa yg empunya resipi ni minta dihalalkan yer.. semoga dirahmati Allah swt ilmu yang dikongsikan...  Jom tgk resipinyer...



KEK COKLAT BERYOGURT
(guna loyang 9 x 9 inci/8 x 8 inci - menghasilkan kek yang besar, tp saya buat dlm papercup dan loyang kecik2 - pengukus kecik heheheh)

Bahan2
2 cawan tepung gandum *
2 cawan gula perang
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu pekat manis
2 tsp baking powder *
1 tsp soda bicarbonate *
3 biji telur
1 cawan yogurt (natural/plain)
1 cawan minyak jagung (minyak masak pun boleh)
1 tsp esen vanila
1/2 tsp garam
1 cawan air biasa (boleh juga dicampur 1 tsp nescafe dgn 1 cwn air panas - saya buat mcm ni)

Cara2
1. Ayak bahan * sekaligus.
2. Pukul kejap semua bahan
3. Bakar dgn preheat oven 170c selama 45 - 60 minit bergantung kepada oven masing2.

My way...
1. Panaskan air kukusan.
2. Saya ayak semua bahan bertepung dlm satu mangkuk.
3. Saya campur semua skali bahan2 lain yg cecair tu dlm satu mangkuk lain.  Kacau dgn hand whisk.
4. Pastu masukkan bahan bertepung sedikit demi sedikit dlm mangkuk bahan cecair tu. Kacau sampai sebati, jgn biar tepung berketul2.
5. Tuang adunan dlm loyang atau papercup dan kukus smpi masak.

Senang kan? Gud luck...!!

No comments:

Post a Comment