"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sunday, 25 May 2014

Set Cadangan Shaklee Untuk Batu Karang

Miza selalu terfikir untuk buat entri daripada apa yang dialami oleh customer Miza.. kebetulan, sorang customer tu suami dia kena batu karang.. yang sorang lagi kawan Miza, baru je menjalani pembedahan batu karang dalam hempedu.. Kedua-duanya berumur dalam lingkungan 30an hingga 40an... penyakit sekarang ni macam2 kan, dan juga tak mengira umur... 

APAKAH BATU KARANG DALAM GINJAL? 


Batu yang terdapat dalam ginjal atau lebih dikenali dengan "Buah Pinggang" terjadi dari tumbuhan kristal halus dari beberapa jenis kimia. Kimia yang paling lumrah adalah kalsium oxalat, kalsium pospat dan yang kurang dikenali ialah asid uric, cystine dan magnesiam pospat ammonia. 

Saiz batu karang ini ada yang halus seperti pasir dan boleh jadi sebesar bola golf. Kebanyakan batu tumbuh membesar dalam ginjal, kemudian bergerak ke bawah ke dalam saluran kencing di mana ianya menjadi bertambah besar. 

Kesulitan akan timbul apabila batu-batu menjadi terlalu besar yang mengakibatkan gangguan kepada perjalanan aliran air kencing. Ini boleh membawa kepada penyakit di mana kuman-kuman akan merebak. Gangguan dan/atau perebakan kuman itu akan mengakibatkan kerosakan ginjal, jika tidak diubati segera. 

BATU DALAM GINJAL INI PENYAKIT BIASA KE? 

Kejadian batu dalam ginjal ini adalah masalah biasa dalam saluran kencing. Adalah dianggarkan bahawa satu hingga lima peratus dari jumlah penduduk akan mengalami kejadian batu dalam ginjal ini pada sesuatu ketika dalam hidupnya. 

Sesetengah orang mengalami kejadian batu karang hanya sekali, kemudian pulih dan tidak berulang lagi. Dalam kebanyakkan kes batu dalam ginjal adalah penyakit berpanjangan seumur hidup. Biasanya orang lelaki pertengahan umur lebih ramai yang mengidap penyakit ini dari kaum wanita. 

Ada diantara penyakit batu karang ini disebabkan oleh zuriat keturunan. Jika terdapat sejarah kejadian penyakit ini di kalangan anda, mintalah nasihat daripada doktor anda. 

APAKAH TANDA PENYAKIT BATU KARANG? 

Batu dalam ginjal jarang-jarang menimbulkan masalah ketika ianya mula terjadi. Tetapi apabila batu-batu itu beralih atau bergerak di dalam ginjal atau di dalam saluran kencing, kesakitan yang amat sangat/akan dirasai dan pendarahan biasanya berlaku sehinggalah sesudah batu itu keluar. 


Dalam sesetengah kes, batu itu tersekat menyebabkan kesakitan dan membahayakan apabila kuman itu merebak. Bila ini berlaku, tanda-tanda seperti berikut akan dirasai iaitu pedih ketika buang air kecil, rasa loya dan air kencing berbau busuk. Ini memerlukan rawatan perubatan yang segera. 

BAGAIMANA MENGUBATINYA? 

Pengubatan penyakit ini berbeza mengikut keadaan sesuatu kes itu. Jika batu-batu ini dapat keluar dengan spontan maka pengubatannya ialah dengan mengelakkannya dari berlaku lagi. Dalam hal ini pesakit akan disuruh minum air dengan banyak, sebanyak 3 liter sehari. Cara ini akan dapat membersihkan ginjal. Makanan pesakit juga akan diubahsuai bagi mengurangkan bahan kimia yang terdapat dalam badan pesakit. Apabila batu itu keluar, pesakit hendaklah menyimpannya untuk dibuat kajian. Kajian ini perlu untuk para doktor bagi menentukan sebab musabab terjadinya batu tersebut dan boleh pula membantu dalam rancangan pengubatan bagi mengelakkan berulang lagi penyakit ini. 

Pengubatan telah berjaya didapati untuk menghancurkan batu asid uric dan systine. Dalam kes-kes yang lebih serius, apabila batu itu terlalu besar untuk keluar sendiri dan memudaratkan pesakit, suatu pembedahan adalah perlu. 

Adalah penting diingatkan bahawa penyakit ginjal ini memerlukan pengubatan sepanjang hayat. Jika ianya tersekat dan perebakan kuman berlaku, maka ginjal atau buah pinggang tidak akan berfungsi lagi.

Shaklee juga ada set cadangan untuk penyakit batu karang ni... jom kita tengok..


Alfalfa Complex Mengurangkan infeksi dan inflamasi, mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon/usus dan darah serta menyingkirkan lemak dan kolesterol

B ComplexMenurunkan oksalat (garam mineral) yang membentuk batu karang

CarotamaxMenyembuh saluran urinary yang luka oleh batu karang

Lecithin - Membakar lemak berlebihan 

Ostematrix - Magnesium yang terkandung dalam Ostematrix menurunkan oksalat

SR Vita C - Mengasidkan urin.  Batu karang tidak terbentuk dalam urin asid.


Bolehlah cuba set ni... tapi kalau tak nak ambil semua, boleh contact Miza ye.. Miza akan cadangkan ikut bajet anda...

BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE?

BERMINAT UNTUK MENJADI AHLI SHAKLEE?

RM75 SAHAJA SEUMUR HIDUP 
(TERMASUK KOS POS KIT AHLI TERUS KE DEPAN PINTU RUMAH ANDA!)

Whatsapp.WeChat.Telegram : 
Miza Ahmad, 019-4567 268
Emel : mayya7278@gmail.com


COD SHAKLEE : BAYAN LEPAS, SUNGAI ARA, TELUK KUMBAR, SUNGAI BATU, GELUGOR, PULAU PINANG

No comments:

Post a Comment