Posts

Showing posts from March, 2015

Senangnya Buat Kuih Dangai Yang Sedap dan Cepat Dengan Pemanggang Ajaib!!

Image
Assalamualaikum wbr...,
Alkisahnya... dah lama teringin nak makan kuih dangai atau ada jugak di sesetengah tempat sebut sebagai Rangin.  Seingat Miza, dari bulan puasa tahun lepas kami anak beranak cari tapi susahnya nak jumpa.  Kawan Miza kata ader jer kt pasar malam kt sini, tapi ntahlah.. tak der rezeki kot, masa cari tk jumpa pun...
Disebabkan teringin yang amatlah kununnya baru2 ni... Miza pun gigih la menggugel... sekarang kan zaman semua di hujung jari katanya... macam2 version ada... kena buat selapis2 la, ada inti la dll... tapi seperti yg korang tahu... Miza mestilah pilih resipi yang paling senang sebab Miza kan 'ghajin' tahap gaban... kih3...  

Dah 2 kali buat tau resipi ni... first time buat tu, guna sandwich maker nk bakar... hasil memang cantik dan garing2 gitu... tapiiiii... nak tunggu satu2 dangai tu... mak oiii bercinta la gak... disebabkan kesabaran yang tak berapa ada, baki adunan tu, Miza humban je semua dalam loyang --> bakar dalam oven! hah amikkk... ni …

Resipi Kuih Cara Yang Mudah dan Sedap

Image
Assalamualaikum wbr...
Hari ni kami tak ke mana-mana sebab en.somi kerja... so kalau dah duduk umah tu asyik pikir apa nak makan je lah kan...

Idea menu minum petang ni dapat lepas solat Asar.. haha... terus ke dapo selongkar peti es... tgk2 daun pandan yg angkut banyak2 dari umah MiL ritu dah habis... frust gila.. dh la tgh berkobar2... pastu teringat lak, rasanya pandan emulco ada lagi... selongkar lagi... yessss!!! ada lg sikit, cukup la utk satu adunan... terusla makyong zasssss membancuh... saja tak letak pewarna hijau sbb pandan emulco tu pun dh kaler hijau... kurangkan penggunaan pewarna kekdahnya....
Resipi mudahhh sangat (kalau tak mudah, Miza tak buat la sbb Miza ni kan 'rajin' sgt hahahaa)
KUIH CARA MUDAH
Bahan2
2 cawan tepung gandum
2 biji telur
Sekotak santan 200ml
9 helai daun pandan blend dgn 1 1/2 cwn air (dlm kejadian hari ni, miza bancuh lbh kurg 1 sudu teh pandan emulco dgn 1 1/2 cwn air)
sedikit pewarna hijau (hari ni tak guna)
1 sudu teh garam Gula utk tabur dlm…