"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sunday, 8 March 2015

Resipi Kuih Cara Yang Mudah dan Sedap

Assalamualaikum wbr...

Hari ni kami tak ke mana-mana sebab en.somi kerja... so kalau dah duduk umah tu asyik pikir apa nak makan je lah kan...

kuih cara senang sedap cepat

Idea menu minum petang ni dapat lepas solat Asar.. haha... terus ke dapo selongkar peti es... tgk2 daun pandan yg angkut banyak2 dari umah MiL ritu dah habis... frust gila.. dh la tgh berkobar2... pastu teringat lak, rasanya pandan emulco ada lagi... selongkar lagi... yessss!!! ada lg sikit, cukup la utk satu adunan... terusla makyong zasssss membancuh... saja tak letak pewarna hijau sbb pandan emulco tu pun dh kaler hijau... kurangkan penggunaan pewarna kekdahnya....

Resipi mudahhh sangat (kalau tak mudah, Miza tak buat la sbb Miza ni kan 'rajin' sgt hahahaa)

KUIH CARA MUDAH

Bahan2
2 cawan tepung gandum
2 biji telur
Sekotak santan 200ml
9 helai daun pandan blend dgn 1 1/2 cwn air (dlm kejadian hari ni, miza bancuh lbh kurg 1 sudu teh pandan emulco dgn 1 1/2 cwn air)
sedikit pewarna hijau (hari ni tak guna)
1 sudu teh garam
Gula utk tabur dlm kuih cara

Cara2 
1. Campur semua bahan (kecuali gula) dan sebatikan, sampai tak berketul..  boleh guna blender atau pukul je dgn hand whisk... hari ni miza masuk je semua dlm jug kecil... kacau dgn hand whisk pastu senang, terus je tuang dlm acuan yg dh panas atas api, yg dah disapu minyak...
 
2. Tabur gula, tutup dgn tudung periuk (miza guna tudung periuk yg transparent senang nmpk)
- dah masak (tak sampai 5 minit), keluarkan dari loyang. Buat sampai habis.. senang kan? 

Sejujurnya, kalau org tanya satu adunan ni boleh dapat berapa biji, Miza tak dapat nak jawab... sebab... baru sejuk sikit kna ngap, tak sempat nak kira hahaha... apa nak buat... kuih cara mmg peberet kat umah ni... termasuk dgn tukang masak sama naik dok ngap...

Tadi masa makan, Ain kata, "lepas ni takdak daun pandan pun bolehlah buat..." khennn... tapi satu lagi santan wajib ada la nakkk... tak sggup kot mama nk buat kuih cara guna susu kotak atau susu cair...

ok, nanti Miza nak share resipi kuih dangai pulak... dah 2x buat tapi tak masuk2 entri lagi... hehehe

Stay tune.... XOXO... ;)))

1 comment:

  1. Wah, ni kuih favourite since kecik2!

    http://fatinsoho.com/pince-and-pints-tempat-makan-best-kl/

    ReplyDelete