"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, 10 March 2015

Senangnya Buat Kuih Dangai Yang Sedap dan Cepat Dengan Pemanggang Ajaib!!

Assalamualaikum wbr...,

Alkisahnya... dah lama teringin nak makan kuih dangai atau ada jugak di sesetengah tempat sebut sebagai Rangin.  Seingat Miza, dari bulan puasa tahun lepas kami anak beranak cari tapi susahnya nak jumpa.  Kawan Miza kata ader jer kt pasar malam kt sini, tapi ntahlah.. tak der rezeki kot, masa cari tk jumpa pun...

Disebabkan teringin yang amatlah kununnya baru2 ni... Miza pun gigih la menggugel... sekarang kan zaman semua di hujung jari katanya... macam2 version ada... kena buat selapis2 la, ada inti la dll... tapi seperti yg korang tahu... Miza mestilah pilih resipi yang paling senang sebab Miza kan 'ghajin' tahap gaban... kih3...  

kuih dangai senang sedap guna pemanggang ajaib

Dah 2 kali buat tau resipi ni... first time buat tu, guna sandwich maker nk bakar... hasil memang cantik dan garing2 gitu... tapiiiii... nak tunggu satu2 dangai tu... mak oiii bercinta la gak... disebabkan kesabaran yang tak berapa ada, baki adunan tu, Miza humban je semua dalam loyang --> bakar dalam oven! hah amikkk... ni lah hasil percubaan pertama tu...

 Guna sandwich maker... cantik kan kan kan...?

Hambikkkk... semua ku humban dalam loyang hahaha


Kali kedua buat dah pro sikit la kununnya hahaha... guna pemanggang ajaib pulak... wahhhhh lagi senang wehhh... makcik suka! makcik suka!!!  Satu adunan tu ngam2 muat dalam pemanggang ajaib... pastu tak sampai 15 minit dah masak... gila tak excited makyong... boleh buat meniaga lah kalau macam ni punya express... hehehehe

Layan gambar kali kedua mendangai...

Tengok tu.. muat2 satu adunan... senang sekali harung je...

kuih dangai pemanggang ajaib
Bila dah masak.. cantik kan... nom nom nom...

 
Okay dh puas layan gambar... ni resipi yang super duper senang lagi cepat!

KUIH DANGAI A.K.A RANGIN

Bahan-bahan
4 cawan kelapa parut
2 cawan tepung pulut
3/4 cawan gula
1 1/2 sudu kecil garam

Cara-cara
1. Gaulkan semua bahan sehingga sebati. Jangan biar kelapa berketul2, leraikan ye..!
2. Tuang ke dalam loyang yang telah disapu marjerin (Miza sapu marjerin kat pemanggang ajaib -- play save kekekeke)
3. Bakar dalam oven dengan suhu 150c selama 30 minit (ikut suhu oven masing2) -- kalau guna pemanggang ajaib, guna api perlahan supaya kelapa tak hangus.. lepas 5 minit camtu, terbalikkan ke side lagi satu... supaya garing merata di kedua2 belah...
4. Keluarkan dari loyang, tunggu sejuk sikit.. potong dan boleh la dihidangkan (dasar pelahap... miza layan panas2 tu, sedap woooo)

Pasni senang la, takyah cari kat pasar malam ke, pasar ramadhan ke dah... buat sendiri lagi best... boleh makan banyak2, dan lebih terjamin kebersihannya... kan kan..

selamat mencuba ibuk2...! XOXO :))

9 comments:

  1. Alhamdulillah..jumpa resepi mudah..nk cuba buat utk mak di kpg..dia teringin nk mkn kuih ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan http://www.pesugihanputih88.com/

      Delete
  2. Alhamdulillah..jumpa resepi mudah..nk cuba buat utk mak di kpg..dia teringin nk mkn kuih ni..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum sis.pemangang ajaip tu mcm mn ye. Kat mn blh dpt

    ReplyDelete
  4. Wah nampak macam mudah je buat nya eh. Bolehla try ikut resepi ni nanti :)

    http://fatinsoho.com/pince-and-pints-tempat-makan-best-kl/

    ReplyDelete